Lama

Krystyna Lama Szydłowska

Ruch

Krystyna Lama Szydłowska – performerka/choreografka/tancerka/animatorka kultury/pedagożka tańca. Interesuje się ruchem ciała odzwierciedlającym transformację stanów emocjonalnych, które są wynikiem aktualnej rzeczywistości społecznej. Taniec traktuje jako połączenie ekspresji emocjonalnej i funkcjonalności poszczególnych partii ciała. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku choreografia (studia drugiego stopnia) oraz Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu na kierunku kompozycja i techniki tańca (studia pierwszego stopnia), stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015-2017, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. Pracowała między innymi z Isabelle Schad przy spektaklu „Collective Jumps”, Daliją Aćin Thelander i Keren Levi „Upside down”, Janem Komasą i Mikołajem Mikołajczykiem „Ksenofonia. Symfonia dla Innego.”, Martą Górnicką i Anną Godowską „Hymn do Miłości”, Rafałem Dziemidokiem “Serce fabryki”, Tomaszem Bazanem “Manfred Macx” oraz „Koniec śmierci”, Collen Thomas – Young “but the sun came up and we were here”, Claire Croizé i Etienne Guilloteau “Pole Reports from Space” , Katarzyną Minkowską „Maria Magdalena. Wykład o grzechu.” oraz z Januszem Orlikiem, Teatrem Fuzja i wieloma innymi. Rezydentka programu Solo Projekt Plus 2018 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w ramach którego stworzyła autorski spektakl “Higiena Tożsamości”. Wraz z Iwo Vedral i Dawidem Dąbrowskim stworzyli zwycięską koncepcję spektaklu “No more tears” w ogólnopolskim konkursie pt. „Wieczór boski” na realizację premiery w ramach „Roku Bogów w Polskim Teatrze Tańca”, który miał premierę w czerwcu 2018 w ramach Festiwalu Malta w Poznaniu. Współpracowała jako choreografka przy takich produkcjach teatralnych jak „Nogi Syreny” reż. Joanna Drozda, „Śluby Panieńskie” reż. Andrzej Błażewicz, „Dziewczynka zza / przyszłość boli tylko raz” reż. Mariusz Zaniewski, “Czarna skóra, białe maski” reż. Wiktor Bagiński. Od 2009 roku prowadzi taneczne zajęcia oraz warsztaty z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami między innymi w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec dla dzieci, podczas Festiwalu Malta, program “Wolno dzieciom”, czy podczas warsztatów Dancing Poznań. Angażuje się w liczne wolontariaty. Uczestniczyła w wielu warsztatach i coachingach tanecznych (m.in. Andrew Morrish, Wim Vandekeybus, Rosalind Crisp, Peter Pleyer, Colleen Thomas-Young, Rebecca Lazier, Jared Gradinger, Angela Schubot, Alice Chauchat). Tworzy własne choreografie („How to grow”, „Rytm przestrzeni”, „Pamiętniki z wakacji”, „Pogłos”, „Stan zamętu”). Działa na pograniczu dyscyplin („Długi stół – posiłek performatywny”, „Limbo” oraz “Full Space” przy współpracy z Dawidem Dąbrowskim). Pracuje również jako acting coacher i choreografka przy filmach oraz teledyskach. Pod pseudonimem lam.fatal tworzy autorskie piosenki oraz videoklipy. Wraz z Zofią Tomczyk powołały do życia Fundację KINESTREFA by wspólnie tworzyć, zdobywać wiedzę oraz dzielić się tym co już wiedzą („Banalnie Łatwy Trik” i „Syrenada”, Cykla spotkań Improwizowanych).
Kocha cukier. fot. Karolina Gorzelańczyk i Maciej Włodarczyk