IDEA STA

1. Wprowadzenie

Prezentowana idea opisuje innowacyjny model nauczania artystycznego, skoncentrowany na tworzeniu szkoły bez przemocy, opartej na wzajemnym szacunku i empatii. Szkoła ta wspiera studentów, inspiruje ich do rozwijania własnych pomysłów i bazuje na ideowym podejściu do współpracy. Wartości te są fundamentem tego przedsięwzięcia, inspirowane etyką i zasadami Konstantego Stanisławskiego – wybitnego nauczyciela sztuki teatralnej.

2. Misja szkoły

Naszą misją jest stworzenie przestrzeni, w której każdy student czuje się akceptowany, szanowany i wspierany w rozwoju swoich artystycznych umiejętności. Pragniemy, aby nasze podejście do nauczania było holistyczne, uwzględniało indywidualne potrzeby i talenty oraz promowało współpracę między uczniami.

3. Wartości

  1. Empatia i Szacunek: Wzajemne zrozumienie i akceptacja.
  2. Kreatywność: Rozwój artystycznej wizji i oryginalności.
  3. Współpraca: Praca zespołowa jako fundament twórczości.
  4. Etos Pracy: Zaangażowanie i samodyscyplina w realizacji celów artystycznych.
  5. Autonomia: Wspieranie indywidualnych pomysłów i inicjatyw uczniów.

4. Metodologia Nauczania

  1. Personalizacja Nauczania:
    • Indywidualne plany rozwoju dla każdego studenta w oparciu o rozmowy i dyskusje grona pedagogicznego.
    • Regularne konsultacje z mentorami.
  1. Uczenie Przez Działanie:
    • Projekty artystyczne realizowane w grupach.
    • Warsztaty prowadzone przez profesjonalnych artystów.
  1. Atmosfera Wzajemnego Szacunku:
    • Brak ocen numeracyjnych, skupienie się na komentarzach jakościowych.
    • Zasady współżycia społecznego oparte na pracach i etyce Stanisławskiego.
  1. Współpraca i Zespołowość:
    • Projekty zespołowe jako podstawowa forma realizacji programów.
    • System mentoringowy, gdzie starsze „roczniki”  wspierają młodszych.

5. System Wsparcia Studenckiego

  1. Mentoring i Coaching:
    • Regularne spotkania z mentorami w celu omówienia postępów.
    • Coaching w zakresie technik artystycznych i zarządzania stresem.
  1. Ścieżka Rozwoju Samodzielnego:
    • W przypadku trudności we współpracy, oferowane są sesje dodatkowe z psychologiem.
    • Samodzielna praca nad rozwojem współpracy i zespołowości.

6. Zasady Organizacyjne

  1. Kodeks Etyczny:
    • Opracowanie kodeksu etycznego inspirowanego pracami Stanisławskiego.
    • Regularne warsztaty z etyki artystycznej.
  1. Kultura Feedbacku:
    • System regularnych, konstruktywnych opinii od nauczycieli i rówieśników.
    • Spotkania refleksyjne po zakończeniu projektów.
  1. Wolność i Odpowiedzialność:
    • Studenci mają prawo do wyboru własnych projektów i kierunków twórczych.
    • Odpowiedzialność za zakończenie podjętych zobowiązań.

7. Podsumowanie

Zaprezentowana idea jest drogą do nowoczesnego nauczania artystycznego, która kładzie nacisk na wartości humanistyczne i twórcze, inspirowane etyką Stanisławskiego. Jest to model edukacji, który przygotowuje studentów nie tylko do pracy artystycznej, ale również do świadomego i empatycznego funkcjonowania w społeczeństwie.