IDEA STA
1. Wprowadzenie
Prezentowana idea opisuje innowacyjny model nauczania artystycznego, skoncentrowany na tworzeniu szkoły bez przemocy, opartej na wzajemnym szacunku i empatii. Szkoła ta wspiera studentów, inspiruje ich do rozwijania własnych pomysłów i bazuje na ideowym podejściu do współpracy. Wartości te są fundamentem tego przedsięwzięcia, inspirowane etyką i zasadami Konstantego Stanisławskiego – wybitnego nauczyciela sztuki teatralnej.
2. Misja szkoły
Naszą misją jest stworzenie przestrzeni, w której każdy student czuje się akceptowany, szanowany i wspierany w rozwoju swoich artystycznych umiejętności. Pragniemy, aby nasze podejście do nauczania było holistyczne, uwzględniało indywidualne potrzeby i talenty oraz promowało współpracę między uczniami.
3. Wartości
- Empatia i Szacunek: Wzajemne zrozumienie i akceptacja.
- Kreatywność: Rozwój artystycznej wizji i oryginalności.
- Współpraca: Praca zespołowa jako fundament twórczości.
- Etos Pracy: Zaangażowanie i samodyscyplina w realizacji celów artystycznych.
- Autonomia: Wspieranie indywidualnych pomysłów i inicjatyw uczniów.
4. Metodologia Nauczania
- Personalizacja Nauczania:
- Indywidualne plany rozwoju dla każdego studenta w oparciu o rozmowy i dyskusje grona pedagogicznego.
- Regularne konsultacje z mentorami.
- Uczenie Przez Działanie:
- Projekty artystyczne realizowane w grupach.
- Warsztaty prowadzone przez profesjonalnych artystów.
- Atmosfera Wzajemnego Szacunku:
- Brak ocen numeracyjnych, skupienie się na komentarzach jakościowych.
- Zasady współżycia społecznego oparte na pracach i etyce Stanisławskiego.
- Współpraca i Zespołowość:
- Projekty zespołowe jako podstawowa forma realizacji programów.
- System mentoringowy, gdzie starsze „roczniki” wspierają młodszych.
5. System Wsparcia Studenckiego
- Mentoring i Coaching:
- Regularne spotkania z mentorami w celu omówienia postępów.
- Coaching w zakresie technik artystycznych i zarządzania stresem.
- Ścieżka Rozwoju Samodzielnego:
- W przypadku trudności we współpracy, oferowane są sesje dodatkowe z psychologiem.
- Samodzielna praca nad rozwojem współpracy i zespołowości.
6. Zasady Organizacyjne
- Kodeks Etyczny:
- Opracowanie kodeksu etycznego inspirowanego pracami Stanisławskiego.
- Regularne warsztaty z etyki artystycznej.
- Kultura Feedbacku:
- System regularnych, konstruktywnych opinii od nauczycieli i rówieśników.
- Spotkania refleksyjne po zakończeniu projektów.
- Wolność i Odpowiedzialność:
- Studenci mają prawo do wyboru własnych projektów i kierunków twórczych.
- Odpowiedzialność za zakończenie podjętych zobowiązań.
7. Podsumowanie
Zaprezentowana idea jest drogą do nowoczesnego nauczania artystycznego, która kładzie nacisk na wartości humanistyczne i twórcze, inspirowane etyką Stanisławskiego. Jest to model edukacji, który przygotowuje studentów nie tylko do pracy artystycznej, ale również do świadomego i empatycznego funkcjonowania w społeczeństwie.